#ourCEEfuture

Otvorená platforma pre expertov zo strednej a z východnej Európy. Chceme vytvoriť digitálnu ekonomiku prospešnú pre všetkých,...

Filip Krekáč absolvuje peer consulting výcvik
v klinike duševného zdravia Calma

Až do novembra 2023 bude Filip Krekáč praxovať...

Titul neznamená kvalitu

Disponovať vzdelaním vo viacerých odboroch môže byť pre mladého človeka dobrou devízou do života. Samotný titul, za ktorým sa mnoho študentov „naháňa“, však ešte po skončení vysokej školy nezaručuje získanie dobrého zamestnania. Vysokoškolský titul ešte nemusí znamenať odbornosť ani kvalitu. Za ostatné roky došlo na Slovensku k inflácii akademických titulov. Vysokoškolské štúdium má v súčasnosti doslova masový charakter, čo je jedným z dôvodov nízkej kvality našich vysokých škôl. Akademický titul dnešným absolventom poskytuje skôr krátky pocit spoločenskej prestíže, ktorý sa však veľmi často vytráca pri prvých skúsenostiach na trhu práce. Myslím si, že pracovať a súčasne študovať s plným nasadením je veľmi ťažké. Pravdou však tiež je, že zamestnaní ľudia študujú prevažne externe a externé štúdium má nižšiu kvalitu ako denné štúdium. Z prieskumov vyplýva, že externí absolventi sa cítia menej pripravení napríklad z hľadiska jazykovej a počítačovej gramotnosti a na trhu práce sa presadzujú skôr vlastnými pracovnými skúsenosťami. Podstatnú skupinu externých študentov tvoria zamestnanci verejného sektora, ktorí si musia formálne zvyšovať kvalifikáciu pre udržanie pracovnej pozície. Vysoké školy na Slovensku sú podrobované rôznym medzinárodným i domácim meraniam. Vytvoriť univerzálnu a objektívnu metodiku je však v skutočnosti problematické. Okrem toho, že je to politická otázka, vždy môže niekto vysloviť oprávnenú námietku proti akejkoľvek hodnotiacej metodike. Preto tvrdím, že najlepšou metódou je aj v tomto prípade zdravý rozum. Autor je prezident Podnikateľskej aliancie Slovenska a senior partner poradenskej spoločnosti AJG consulting.