#ourCEEfuture

Otvorená platforma pre expertov zo strednej a z východnej Európy. Chceme vytvoriť digitálnu ekonomiku prospešnú pre všetkých,...

Filip Krekáč absolvuje peer consulting výcvik
v klinike duševného zdravia Calma

Až do novembra 2023 bude Filip Krekáč praxovať...

Je to príležitosť

To, čo sa deje na globálnych trhoch, ovplyvňuje jednotlivcov i spoločnosti. Podľa prieskumu amrop analytics, rešeršno-analytickej jednotky poradenskej spoločnosti AMROP HEVER Slovakia, vo viac ako troch štvrtinách oslovených organizácií pôsobiacich na Slovensku personálni manažéri už koncom minulého roka predpokladali, že súčasná situácia ich do istej miery ovplyvní. Takmer nijaký vplyv očakávali v 20 % organizácií a vôbec nijaký v menej ako 3 % organizácií.

Dosť prekvapujúce bolo zistenie, že väčšina manažérov vidí v súčasnej kríze pre oblasť ľudského kapitálu najmä príležitosti. Spájajú ich s predpokladom, že využijú uvoľnenú pracovnú silu z domáceho prostredia alebo zo zahraničia, zvýši sa dopyt po práci a klesne fluktuácia, poklesnú nároky zamestnancov na odmeňovanie. Prijaté opatrenia môžu smerovať k optimalizácii a ozdraveniu tímov, ťažké časy dajú vyniknúť talentom a zamestnancom s vysokým potenciálom. Pokiaľ ide o hrozby, rebríček vedú obavy zo znižovania počtu zamestnancov, ktoré vyslovila takmer polovica opýtaných. Ďalšie negatívne očakávania sa týkajú poklesu výdavkov na rozvoj zamestnancov a stagnácie či poklesu miezd.

Celkovo zo získaných odpovedí prevažovalo optimistické naladenie nad pesimistickým. Kríza podľa väčšiny respondentov prinesie viac voľných pracovníkov na trhu práce, a s tým súvisiaci pokles nárokov zamestnancov na odmeňovanie a rast miezd. Najvážnejším rizikom sa javí hrozba prepúšťania a pokles investovania do ľudského kapitálu pre redukciu nákladov a vplyv pesimistických predpovedí a opatrení na negatívne nálady a obavy zamestnancov z neistej situácie.

Od personálnych manažérov sa v čase krízy očakáva predovšetkým intenzívna komunikácia. Väčšina organizácií musí racionalizovať personálne náklady - najviac sa pravdepodobne bude šetriť na vzdelávaní, menej na sociálnych programoch či nefinančných benefitoch pre manažérov. Nevyhnutná je podpora manažmentu pri zavádzaní zmien a opatrení, ich manažovanie a výkon. Správne opatrenia prijaté v ťažkých časoch môžu viesť k optimalizácii a ozdraveniu tímov, sústredeniu sa na hlavný predmet činnosti a skvalitnenie správy.

Súčasnú krízu treba aj napriek jej neustálemu prehlbovaniu vnímať ako príležitosť na naštartovanie budúceho rastu a rozvoja. Výnimočná situácia si však v makroekonomickom pohľade vyžiada mimoriadne riešenia. Vláda SR má v princípe dve hlavné možnosti, ako môže pomôcť zmierniť negatívne dosahy na podnikanie a životnú úroveň. Prvou možnosťou je zníženie daňového a odvodového zaťaženia, čím nechá obyvateľom a podnikateľom viac peňazí, ktoré by sa mohli prejaviť vo zvýšenej spotrebe v ekonomike. Druhou možnosťou sú zvýšené verejné výdavky do infraštruktúry. Kríza by sa však nemala zneužívať na presadzovanie opatrení, na ktorých realizáciu neodzneli presvedčivé argumenty. Tak ako sa radikálne zlepšenie podnikateľského prostredia okolo roku 2004 stalo kľúčom k rekordnému hospodárskemu rastu, je kvalita podnikateľského prostredia a správne a odvážne kroky zodpovedných manažérov významným faktorom aj na prekonanie negatívnych dôsledkov súčasnej finančnej krízy.