#ourCEEfuture

Otvorená platforma pre expertov zo strednej a z východnej Európy. Chceme vytvoriť digitálnu ekonomiku prospešnú pre všetkých,...

Filip Krekáč absolvuje peer consulting výcvik
v klinike duševného zdravia Calma

Až do novembra 2023 bude Filip Krekáč praxovať...

Videnie podnikateľa

Martin Krekáč, prezident Podnikateľskej aliancie Slovenska a člen - radca EHSV v Bruseli, o podnikateľskom zmýšľaní: Je to jednoduché: všimni si príležitosti a využi ich!

Lisabonská agenda označuje podnikanie v najširšom zmysle slova za jeden z kľúčových nástrojov na vytvorenie rýchlejšieho rastu a lepších pracovných miest. V tejto súvislosti za veľmi dôležitý považuje rozvoj inovatívneho a tvorivého podnikateľského zmýšľania v rámci spoločenstiev, organizácií a jednotlivcov na všetkých úrovniach. V Bruseli sa už dokonca diskutuje o návrhu, podľa ktorého rok 2009 vyhlásia za Európsky rok tvorivosti a inovácie.

Podnikanie sa na Slovensku na rozdiel od aktuálnej bruselskej iniciatívy chápe v pomerne úzkom zmysle slova. Ako ho možno vnímať v širších súvislostiach?
Ako schopnosť jednotlivca meniť myšlienky na skutky. Pri tomto pohľade zahŕňa tvorivosť, inováciu a prijímanie rizika a súčasne spôsobilosť plánovať a riadiť projekty s cieľom dosiahnuť ciele. Podnikateľské zmýšľanie sa netýka len podnikateľov, ale podporuje každého človeka v každodennom živote doma a v spoločnosti vrátane zamestnancov, aby si všimli a využili príležitosti. Zďaleka nejde o podnikanie z tradičného uhla pohľadu jednotlivcov, ktorí realizujú a rozvíjajú obchody z ekonomických dôvodov a so zámerom dosiahnuť zisk.

Znamená to, že podnikateľské zmýšľanie možno chápať ako spoločenský jav?
Áno, ako pokrok spoločnosti, hospodárstva a inovácie. Podnikateľské zmýšľanie by sa malo rozvíjať a zdokonaľovať na všetkých úrovniach, samozrejme, pri rešpektovaní ich osobitosti. Nevyhnutným predpokladom je vzdelávanie a odborná príprava v každom veku a odbore. Stimulovať treba tvorivosť a potenciál každého človeka. Európsky hospodársky a sociálny výbor podporuje prenos osvedčených postupov a ako príklad vyzdvihuje nórsku vládnu stratégiu pre podnikanie vo vzdelávaní na roky 2004 až 2008, ktorej heslom je Všimni si príležitosti a využi ich!, či združenie Junior Achievement Young Enterprise. Ide o cenné vzory, ktoré by mohli inšpirovať aj iné krajiny.

Čo je ďalším základom, na ktorom možno budovať podnikateľské zmýšľanie?
Nevyhnutné zručnosti sa vzťahujú na aktívne riadenie projektov a schopnosť pracovať individuálne a spolupracovať v tímoch. Rozhodujúce je posudzovanie silných a slabých stránok jednotlivca a hodnotenie a prijímanie prípadných rizík. Podnikateľské postoje charakterizuje iniciatíva, nezávislosť a inovácie v osobnom i pracovnom živote. Zahŕňa tiež motiváciu a odhodlanie dosahovať ciele - či už osobné alebo stanovené spolu s ostatnými.

Čo môže pomôcť pri vytváraní Európy s podnikateľským zmýšľaním?
Rozhodujúce sú pozitívne vzorové osobnosti a činnosti a imidž, ktorý vytvárajú podnikaniu a podnikateľom médiá. Ďalej budovanie a podpora pozitívneho mena škôl a vzdelávacích stratégií, ktoré podporujú tvorivosť a inováciu. Dôležitú úlohu pri propagovaní podnikateľského zmýšľania a povzbudzovaní ľudí, aby sa rozhodli pre podnikateľskú kariéru, môžu zohrať masmédiá a kreatívny priemysel. Podnikateľské zmýšľanie spočíva v základných schopnostiach a postojoch, ktoré treba stimulovať od raného veku, aby uvoľnili potenciál každého jednotlivca a pokračovali od základných škôl až po vyššie formy vzdelávania.

Aké výhody môže priniesť skutočnosť, že sa Európania naučia podnikateľsky myslieť?
Podľa Európskej komisie je podpora nového podnikania ústredným faktorom pri vytváraní pracovných príležitostí a zlepšovaní konkurencieschopnosti a rastu v celej Európe. Podnikateľské kvality ako tvorivosť, schopnosť pracovať v tíme a sebavedomie majú veľký význam na pracovnom trhu, kde dochádza k častým zmenám pracovných miest, kde podnikanie často prekonáva organizačné zmeny a kde existuje rýchly technologický rozvoj. Zamestnávatelia hľadajú a vždy budú hľadať flexibilných, inovatívnych, rozhodných a prispôsobivých pracovníkov.

Ako sa podnikateľské zmýšľanie môže prejaviť v tradične vnímanej skupine podnikateľov?
Vo vnútri podnikov je pri podpore podnikateľského zmýšľania dôležitá stimulácia inovatívnych spôsobov organizácie práce, správneho riadenia a opatrení flexibilného pracovného času v súlade s potrebami firmy i zamestnancov. Na pracovisku sa musí cielene rozvíjať podniková kultúra nezávislosti a zodpovednosti. Predpokladom takejto kultúry je väčšia účasť zamestnancov na určovaní a zlepšovaní kvality práce. Vzhľadom na demografický posun smerom k starnúcej populácii treba v Európe vytvoriť pre nadanú staršiu generáciu prostredie, ktoré vytvorí príležitosti na presun žiaducich vedomostí, schopností a postojov. Dôležité je tiež prebudiť podnikateľské zmýšľanie v neziskovom sektore a pri sociálnej a profesionálnej integrácii skupín nachádzajúcich sa na okraji pracovného trhu. V každom prípade je však prioritnou podmienkou zmena osobného postoja.

Tvorivosť a inovácie
Ciele Európskeho roka 2009
- Cieľom je propagovať tvorivosť pre všetkých ľudí ako hybnú silu inovácie a ako kľúčový faktor rozvoja osobných, odborných, podnikateľských a spoločenských zručností prostredníctvom celoživotného vzdelávania.
- Propagovanie tvorivosti a inovačnej schopnosti sa bude prispôsobovať všetkým štádiám celoživotného vzdelávania - od prvého poznávania až po obdobie po odchode do dôchodku.
- Počas celého roka sa uskutočnia informačné a propagačné kampane, podujatia a iniciatívy na európskej, vnútroštátnej, regionálnej a miestnej úrovni.