Platforma skupiny Jenewein Group pomáha malým a stredným podnikom rásť Podľa údajov Eurostatu je Slovensko na chvoste Európskej únie v podiele firiem využívajúcich online predaj. Zatiaľ čo u nás túto možnosť využíva len 18 % spoločností, u európskych lídrov je to viac ako 30 %. Na čele tabuľky sú Litva (38,9 %), Švédsko (38,1 %) a Dánsko (36,7 %), v závere Bulharsko (15,1 %), Luxembursko (13,4 %) a Rumunsko (12,9 %). Už pandémia ochorenia COVID-19 ukázala, že internet predstavuje pre ziskovosť a rast firiem významnú príležitosť. S nástupom umelej inteligencie a ďalších technológií sa tento trend len zrýchľuje. Firmy aj štáty jednoducho musia na tento vývoj reagovať, ak si chcú zachovať konkurencieschopnosť a – v mnohých prípadoch i prežiť. Osobitne dôležité je to pre malé a stredné podniky. Aj štatistické údaje EÚ potvrdzujú, že kým pri veľkých podnikoch podiel tých, ktorí využívajú online predaj, presiahol 45 %, malé a stredné podniky dosahujú nižšie čísla. Pri stredných podnikoch je to 30,2 % a pri malých iba 20,8 %. ZA TATRY A ZA DUNAJ Je dôležité, aby predovšetkým malé a stredné firmy nezaostali v offline svete a neuspokojili sa s dosiahnutým úspechom. Pre dlhodobú udržateľnosť je nevyhnutné využiť všetky príležitosti, ktoré ponúka online prostredie. Jednou z možností, ktorých sa môžu (nielen) slovenskí podnikatelia chopiť, je platforma expandujonline.sk. Vznikla ako súčasť projektu Za Tatry a za Dunaj: Ako uspieť online a rásť (aj) za hranicami. Za iniciatívou stojí poradensko-analytický inštitút EPPP – Európske partnerstvo pre verejné stratégie, ktorý je súčasťou poradenskej skupiny Jenewein Group. Spolupracujúcimi partnermi sú Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS) a Slovak Business Agency (SBA). Projekt je praktickou ukážkou toho, že predávať online je ľahšie, než sa zdá. Používateľsky príťažlivým spôsobom podporuje podnikateľské ambície slovenskej verejnosti a podnikateľov – či ide o malý startup, rastúcu strednú firmu alebo veľký podnik. Veľa ľudí sa totiž stráca v rôznych zdrojoch a informáciách o podpore podnikania, grantových výzvach či zákonoch a reguláciách a ich neustálych zmenách, čo ich odrádza od založenia vlastného biznisu alebo jeho rozvoja. Práve prekonanie týchto prvotných prekážok je cieľom projektu Za Tatry a za Dunaj. POTENCIÁL ONLINE TRHU Malé a stredné podnikanie by sa v stratégii rozvoja Slovenska malo stať jednou z priorít. Aj predstavitelia Ministerstva hospodárstva SR „vnímajú deficit našich podnikateľov v online priestore a skutočnosť, že práve tento priestor je pre biznis kľúčovým faktorom ďalšieho rastu“. O to viac treba oceniť snahu spropagovať niektoré nástroje online biznisu medzi slovenskými podnikateľmi. Je dôležité, aby tieto návody a informácie padli na úrodnú pôdu a najmä malým a stredným firmám pomohli lepšie využiť potenciál digitálneho trhu a rozšíriť svoje podnikanie. Slovenský trh je malý, a preto je pre každú firmu, ktorá chce rásť, prirodzené vstupovať za hranice našej krajiny a všade tam, kde sa dokážu presadiť. Tento krok nie je jednoduchý, avšak online priestor niektoré kroky uľahčuje a minimalizuje riziká. Firmy, ktoré uvažujú o rozšírení podnikania do zahraničia, môžu vďaka platforme expandujonline.sk získať potrebné informácie a nájsť si partnerov, ktorí im so vstupom za hranice pomôžu. Je dôležité, aby počet slovenských exportérov rástol – pre stabilnú ekonomiku nie sú dôležití len veľkí exportéri, ale aj to, aby rástli aj malé a stredné firmy a presadzovali sa aj v zahraničí. AKO TO VYZERÁ V PRAXI Záujemcovia o podnikanie na digitálnom trhu majú k dispozícii platformu expandujonline.sk ako podporu a plynový pedál pri naštartovaní ich podnikania. Jej cieľom je motivovať širokú verejnosť začať podnikať a zároveň zvýšiť záujem o podnikanie na internete – či už existujúcich vlastníkov menších obchodov, lokálnych predajcov alebo tých, ktorí majú záujem predávať online na Slovensku i za jeho hranicami. Obsah platformy vznikol v spolupráci s poprednými technologickými spoločnosťami Allegro, Wolt, Meta a Expandeco. Platforma predstavuje rôzne typy podnikania a poskytuje praktické a zrozumiteľné usmernenia a návody ako krok za krokom vstúpiť na digitálny trh, zviditeľniť sa v online priestore a predávať viac. Napríklad pri naštartovaní a rozvíjaní podnikania v segmente reštaurácií, potravinového a nepotravinového maloobchodu ponúka celú škálu technologických riešení od lokálnej logistiky cez softvéry až po marketing a finančné riešenia. Existujúcim e-shopom, ktorým slovenský trh už nestačí, pomôže osloviť viac zákazníkov a rásť bez hraníc. Jednoducho vydať sa po stopách značiek ako Notino, 4home, Novesta, Astratex a ďalších firiem úspešne etablovaných vo svete.
Martin Krekáč Chairman & Founding Partner Jenewein Group www.jeneweingroup.com www.eppp.sk
Can the regulation of online political ads make a Swiss cheese out of our democracy?
Analysis by EPPP...
» read more
DSA trilogues: Do EU policy-makers know how digital businesses work?
Analysis by EPPP...
» read more